sobota, 28 grudnia 2013

Pijany Jaś


Szkoda, że święta zawsze uciekają tak szybko.
I znowu trzeba czekać na nie cały, okrągły rok.
Ale na pewno nie musicie zwlekać tak długo, by upiec to pyszne ( i pijane ! ) ciasto.
Zbliża się sylewster.
Okazja więc wymarzona.
Może się skusicie ;)







Składniki na ciasto :
  • 6 białek
  • 150 g wiórków kokosowych
  • 150 g maku
  • 100 g cukru
  • 0,5 łyżeczki proszku do pieczenia
Ubić białka miksesrem, na sztywno ze szczyptą soli. Następnie dodać cukier wciąż ubijając. Wyłączyć mikser i dodać kokos, mak i proszek do pieczenia delikatnie mieszając.
Wylać cisato na blachę wyłożoną papierem do pieczenia i piec w 170 °C przez 25-30 minut.

Składniki na masę:
  • 0,5 litra mleka
  • 6 żółtek
  • 1 opakowanie budyniu waniliowego
  • łyżka mąki pszennej
  • łyżka mąki ziemniaczanej
  • 5 łyżek cukru
  • 1 kostka masła (250g)
W jednej szklance mleka rozmieszać budyń, mąkę pszenną i ziemniaczaną i żółtka. Resztę mleka podgrzewać z cukrem i na gotujące mleko wylać wymieszany budyń, energicznie mieszając. Następnie ostudzić.
Miękkie masło utrzeć na puch i dodawać stopniowo po łyżce budyniu, cały czas miksując, aż do uzyskania jednolitej masy.

Dodtakowe składniki:
  • 150 g herbatników
  • 3/4 szklanki wódki
Składniki na polewę:
  • 0,5 kostki masła
  • 3 łyżki gorzkiego kakao
  • 0,5 szklanki cukru
Rozpuścić masło, dodać cukier i kakao i dobrze wymieszać.

Na upieczone ciasto wyłożyć masę, następnie namoczone w wódce herbatniki. Na koniec wylać polewę. Odstawić ciasto do schłodzenia.




A na koniec kilka migawek z ostatnich miłych dni.
Przygotowania i kruche, świąteczne ciasteczka z "resztek" ;)


 Czekając na pierwszą gwiazdkę... 


...i na prezenty!


Tylko raz w roku czerwony barszcz ma taki niepowtarzalny smak.


Wigilijny karp i trochę mniej świąteczny łosoś ( ja wybrałam oczywiście łososia, nie mogło być inaczej ;)


Po takiej kolacji lampka wina była wskazana.


A świąteczne śniadanie nie mogło się obejść bez babcinego makowca.


Miłego weekendu !




21 komentarzy:

  1. Znam to ciasto, znaaam! Pyszne jest! Ta makowo kokosowa część to moja ulubiona! <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Pierwsze widzę takie ciacho ! Na Sylwestra w sam raz tu się zgodzę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. u mnie w drugi dzień pojawił się łosoś, za to ja zajadałam się rybą po grecku w Wigilię ;)
    pijany jaś? u mnie to ciasto znajduje się pod nazwą -pijak :) robiłam kiedyś na moje urodziny, miałam z nim niezły ubaw, ale to długa historia, jednak wszystkim bardzo smakowało :)

    OdpowiedzUsuń
  4. ale cudowne święta! A Jaś troszeczkę podobny do cycusiów murzyńskich ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, natknęłam się kiedyś na to ciasto o wdzięcznej nazwie cycki murzynki i od razu skojarzyło mi się ze znanym w moim domu pijanym jasiem ;)

      Usuń
  5. o, też miałąm to ciasto na święta ;) ale z biszkoptami ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Pysznie, świątecznie i miło :) Tak lubię!
    U mnie na to ciasto mówi się Cycki Murzynki :D Jeśli to to :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może nie identyczne to moje ciasto, ale na pewno bardzo podobne ;)

      Usuń
  7. Ciasto jest bardzo wczesnym wspomnieniem mojego dzieciństwa, ale o dziwo dość dobrze pamiętam jego smak:) Ciekawa jestem, czy po tylu latach smakowałby mi dzisiaj chociaż trochę... biorąc pod uwagę zmienność mocich kulinarnych gustów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gusta się zmienają to fakt, ale takie pyszne ciacho nie może przestać smakować ;)

      Usuń
  8. i Ty takie cuda pieczesz? :)
    P.S. kiedy w końcu się umówimy na wspólną alkoholizację? ;) może po Twojej sesji?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No jasne że piekę ;) a najlepiej wychodzi Nam to razem z mamą :)
      Wspólna alkoholizacja po sesji brzmi bajecznie ! ;)

      Usuń
  9. Ciasto świetne na Sylwestra. No i z ukochanym przeze mnie ostatnio makiem! :)
    Migawki cudowne!

    OdpowiedzUsuń
  10. Na pijane ciasto zawsze znajdzie się odpowiedni moment :)

    OdpowiedzUsuń
  11. szklanka wódki? :D Boogato!
    Ej, ej-dokładnie! Barszcz w tym dniu smakuje tak idealnie <3 wyważony smak, intensywny kolor.. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie! Nawet mówiłam mamie że zamawiam taki barszczyk po świętach, tylko żeby był identyczny ! Ale i tak jej pewnie nie wyjdzie ;) bo to tylko w Wigilię może taki być ;)

      Usuń
  12. A ja tego ciasta nie znam, ale mimo alkoholu chętnie poznam :D
    Będzie idealne na Sylwestra i... nie tylko dla rodziców! ;))

    OdpowiedzUsuń
  13. Pijany Jaś <3 cudna nazwa ciasta. I wiesz co? Nie mogę sie doczekac kolejnej miesięcznej relacji- tym razem styczniowej!:D

    OdpowiedzUsuń
  14. Ojej, to ciacho musi być bajecznie pyszne :) Mama ma imienimy, więc spiszę przepis i wypróbuję :) COś nowego na stole się przyda! Zwłaszcza tak smakowitego!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, wypróbuj koniecznie w takim razie ! Imieniny mamy to idealna okazja na takie ciacho ;D

      Usuń